Καλώς ορίσατε στην αρχαιότερη ιστοσελίδα της Ηλείας, στο Αντρώνι και στην Ορεινή Ηλεία.

Είναι οι κατάφυτες διαδρομές μέσα στις βελανιδιές και στα πλατάνια στο κέντρο της Κάπελης με τις απόκρημνες πλαγιές, τα σκιερά φαράγγια με τις πολλές σπηλιές, τους καταρράκτες, τους νερόμυλους και τις νεροτριβές, με τις δροσερές πηγές και τα καθαρά ποτάμια... Με τα πετρόχτιστα σπίτια, τα νόστιμα φαγητά και το καλό κρασί, τα αρχοντικά γλέντια και τους φιλόξενους κατοίκους.

Το Α/Π Χειμάρρα έσυρε στον υγρό τάφο και έναν Αντρωναίο

Γράφει ο Κώστας Παπαντωνόπουλος

Η βύθιση του ατμόπλοιου «Χειμάρρα», στις 19 Ιανουαρίου 1947 στον Νότιο Ευβοϊκό, είναι το πιο πολύνεκρο ναυτικό δυστύχημα στη χώρα μας. Έμεινε στην ιστορία ως «Ο Τιτανικός της Ελληνικής Ακτοπλοΐας» .

Το επιβατηγό ατμόπλοιο «Χειμάρρα», απέπλευσε στις 8:30 το πρωί της 18ης Ιανουαρίου 1947, από τη Θεσσαλονίκη για τον Πειραιά, με 544 επιβάτες και 86 άνδρες πλήρωμα.

Στα μέσα του χειμώνα πριν 74 χρόνια της 19ης Ιανουαρίου του 47, το «Χειμάρρα» πήρε μαζί του στον παγωμένο βυθό και τον συμπατριώτη μας Γεώργιο Συλάιδο (1914-1947), πρωτότοκο γιό του Ιωάννη Συλάιδου (1880) (Κορμπακόγιαννη).

Ο Γιώργης, 33 χρονών τότε,υπηρετούσε στην χωροφυλακή. Τα ξημερώματα, στις 18 του Γενάρη 1947 ενώ διασκέδαζε στην Θεσσαλονίκη με τον συμπατριώτη του Γιάννη Κότσαλη (Ζαΐμη) και με εκλεκτή παρέα, τον ειδοποίησαν να συνοδεύσει τους πολιτικούς κρατούμενους στο επιβατηγό πλοίο «Χειμάρρα» που θα τους κατέβαζαν στον Πειραιά και από εκεί θα οδηγούνταν στα γνωστά ξερονήσια.

Ακούστηκαν πολλά για το ναυάγιο τότε όπως αυτό που υποστηρίζει ο Κώστας Συλάιδος (Μαδούρης που βοήθησε στο όλο ιστορικό), ότι το σκάφος το έριξε στα βράχια ο καπετάνιος, προκειμένου να αποδράσουν οι αριστεροί κρατούμενοι.

Υπήρξαν όμως και άλλες εκδοχές που θα αναπτύξουμε παρακάτω.

Με το άγγελμα για τον χαμό του Γιώργη έγινε μεγάλος θρήνος στο χωριό του το Αντρώνι καθότι η οικογένεια ήταν πολυμελής και ο ίδιος πολύ αγαπητός. Ήταν εφτά αδέλφια, τέσσερες τσούπες, η Μαρία, η Βασίλω, η Αθίτσα, η Νικολίτσα και τρία σερνικά, ο Γιώργος, ο Αργύρης και ο Νίκος.

Για την απώλεια του πλοίου το Ελληνικό Δημόσιο εισέπραξε από την ασφάλεια 70.000 λίρες Αγγλίας που μέρος από αυτά τα χρήματα πήραν και οι οικογένειες των πνιγμένων.

Όταν ξεκαθάρισαν όλα, δόθηκε στην πολύτεκνη οικογένειά του γενναία αποζημίωση που ένα μεγάλο μέρος το «έφαγε» επιτήδειος προικοθήρας που δυστυχώς ήταν συγχωριανός μας.

Το επιβατηγό πλοίο «Χειμάρρα» (πρώην S/S Hertha), όπως είπαμε εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκης – Πειραιά.

Στις 4.10 το ξημέρωμα της 19ης Ιανουαρίου του 1947 στην «καρδιά» του εμφυλίου το παλιό ατμόπλοιο Χειμάρρα, προσέκρουσε στο Νότιο Ευβοϊκό σε μια από τις νησίδες που αποτελούν το σύμπλεγμα «Βερδούγια». Είναι τα νησάκια που βρίσκονται στον δίαυλο του σημερινού πορθμείου της Αγίας Μαρίνας – Στύρων.

Η πρόσκρουση ήταν πολύ δυνατή και εκείνη την στιγμή επικρατούσε στην περιοχή μεγάλη κακοκαιρία και το ρήγμα που άνοιξε είχε σαν αποτέλεσμα τη γρήγορη εισροή υδάτων στο πλοίο, το οποίο βυθίστηκε μετά από 1,5 ώρα, παίρνοντας μαζί του στα παγωμένα νερά του Ευβοϊκού 384 ανθρώπους.

Το πλήρωμα του «Χειμάρρα» όπως κατήγγελλαν οι διασωθέντες δεν λειτούργησε με ψυχραιμία και η εγκατάλειψη του πλοίου έγινε άναρχα. Στα καταστρώματα, λίγο πριν από τη βύθιση, επικράτησε πανικός και οι επιβάτες έδιναν μάχη μεταξύ τους για ένα σωσίβιο. Υπήρξαν καταγγελίες ακόμη, ότι μέλη του πληρώματος έφυγαν πρώτα με τις σωσίβιες λέμβους αφήνοντας στην τύχη τους τους επιβαίνοντες.

Οι έρευνες για την αναζήτηση των ναυαγών, άρχισαν μετά 10 ώρες. Τα ναρκαλιευτικά και άλλα διασωστικά σκάφη μάζευαν δύο μέρες μετά επιπλέοντα πτώματα στον Ευβοϊκό. Από τους 630 επιβαίνοντες διασώθηκαν, 246 άτομα αφού πάλεψαν γενναία με τα κύματα.

Ανάμεσα στους επιβάτες, πέρα από τις γυναίκες και τα παιδιά, ήταν και 36 πολιτικοί κρατούμενοι που μεταφέρονταν σε διάφορους τόπους εξορίας καθώς και περίπου 200 χωροφύλακες και στρατιώτες. Μόνο δέκα από αυτούς μπόρεσαν να σωθούν. Ανάμεσα στους διασωθέντες και ο μετέπειτα διατελέσας δήμαρχος Θεσσαλονίκης Ντίνος Κοσμόπουλος. Ανάμεσα σε εκείνους που πνίγηκαν ο φωτορεπόρτερ Ακερμανίδης, ο δήμαρχος Πόρου Δημήτριος Σαμπάνης, μέλη της φρουράς του τότε διαδόχου, πολιτικοί εξόριστοι και χωροφύλακες.

Οι ανακρίσεις έδειξαν, ότι ο ασύρματος του πλοίου δε λειτούργησε διότι με την έκρηξη καταστράφηκαν οι λυχνίες του πομπού. Άλλοι υποστήριξαν ότι το πλοίο δεν πέρασε από το δίαυλο ναυσιπλοΐας αλλά αριστερότερα και οι Άγγλοι ότι χτυπήθηκε από νάρκη που παρασύρθηκε από τα ναρκοπέδια λόγω της θαλασσοταραχής .

Στη δίκη που έγινε αργότερα, τιμωρήθηκε ο ύπαρχος Μπέρτολς με φυλάκιση είκοσι μηνών και ο καπετάνιος Μπελέσης με φυλάκιση 15 μηνών με αναστολή. Μικρότερες ποινές επιβλήθηκαν και σε άλλα χαμηλότερα στελέχη του πληρώματος.

Χρόνια αργότερα, ο δύτης Κώστας Θωκταρίδης και η ομάδα του πραγματοποίησαν έρευνες στο σημείο του ναυαγίου και ανέσυραν πολύτιμα αντικείμενα. Εκτέθηκαν μαζί με κειμήλια από το ναυάγιο του Τιτανικού στις αρχές του 2006, στο Ζάππειο.

Πηγές:

https://www.sansimera.gr/articles/204

http://www.topontiki.gr/article/255826/san-simera-nayagio-toy-heimarra-me-383-nekroys-o-titanikos-tis-ellinikis-aktoploias

https://eviaportal.gr/nayagio-cheimarra-enas-ellinikos-titanikos-sto-notio-eyboiko/


Εκτύπωση   Email

Κεντρική Σελίδα

Ο Τόπος μας

Παράδοση

Πολυμέσα

Ιστορία

Αναδημοσιεύσεις

Free Joomla! templates by Engine Templates