Α/Α Άρθρου: | 1 |
Κατάσταση | Δημοσιευμένο/α |
Εμφανίσεις | 14981 |
Αναθεωρημένο | 3324 Φορές |
Δημιουργήθηκε | Δευτέρα, 08 Σεπτέμβριος 2008 02:00 |
Τροποποιήθηκε | Δευτέρα, 29 Σεπτέμβριος 2008 00:45 |
Από το βιβλίο του Ηλία Τουτούνι
«Η ΗΛΕΙΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ»
1. Η ΜΠΕΛΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΑ
Τρίτη, Τετράδη χλιβερή, Πέφτη φαρμακωμένη,
Παρασκευή ξημέρωνε, ’θελα μην ξημερώσει,
που κίνησ’ ο Γραμματικός στα Τσίπιανα να πάει.
Πάει για ν’ αρραβωνιαστεί την Μπελογιαννοπούλα.
Χρυσό τραπέζι στήσανε, μέσα στ’ αρχοντικό τους,
πέντε λιρούλες την κερνάν την Μπελογιαννοπούλα
κι απάνου στα χαιρετίσματα, ράγισε το ποτήρι.
– «Παιδιά μου, δεν το ’χω σε καλό να σπάσει το ποτήρι».
Κι απάνου στα κιωσίματα μαύρο φιλί της δίνει.
Τη φίλησε, τη χαιρέτησε, μαύρο το δάκρυ στάζει.
………………………………………………..
(Μου το αφηγήθηκε ο Βασίλης Δέρβος του Αριστείδη από το χωριό Χάβαρι Αμαλιάδος, με καταγωγή από την Αγία Κυριακή (τέως Κερτίζα). Έχει γεννηθεί το 1930)
.-.
2. Η ΜΠΕΛΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΑ
Τρίτη, Τετράδη χλιβερή, Πέφτη φαρμακωμένη,
Παρασκευή ξημέρωμα, μην είχε ξημερώσει,
που κίνησ’ ο κυρ-Γραμματικός στα Τσίπιανα να πάει,
πάει για ν’ αρραβωνιαστεί τη Μπελογιαννοπούλα.
Κι απάν’ στα χαιρετίσματα, που δίνανε τα χέρια,
μαύρο κοράκι πέρασε, μαύρη να ’ταν κι η ώρα.
– «Παιδιά μ’, δεν το ’χω σε καλό μπροστά μου να περάσει».
Πιάνει την καλή του τη φιλεί, πιάνει την χαιρετάει.
Στα μάτια την ετήραξε, στερνό αντίο της λέγει.
Κι απάνου στα γυρίσματα στην Κάπελη τον ’φάγαν.
…………………………………………………………….
(Το τραγούδι αυτό το συνέλεξα με τη βοήθεια του φίλου μου Γεωργίου Καράμπελα, από το Χάβαρι Αμαλιάδος)
ΜΠΑΝΤΟΥΝΟΠΟΥΛΑ
Το τραγούδι αναφέρεται σ’ ένα θλιβερό επεισόδιο, που διαδραματίστηκε στην περιοχή της Κάπελης του δήμου Λασιώνος και συγκεκριμένα στην περιοχή μεταξύ Σπαρτουλιάς Χανίου και Αντρωνίου κατά την περίοδο 1835 - 1855, όταν η ληστεία και η αναρχία βασίλευαν στο ελληνικό κράτος.
Η προφορική παράδοση αναφέρει ότι μια γυναίκα που είχε παντρευτεί έναν μεγάλο ζωοκλέφτη, τον Μπαντούνα, θέριζε μόνη της στα χωράφια τους στην τοποθεσία Μπραϊμάκι. Ο άνδρας της είχε τραυματιστεί σε κάποια συμπλοκή προσπαθώντας να κλέψει ένα κοπάδι γιδοπρόβατα και βρισκόταν στο σπίτι του για ανάρρωση. Αυτό ήταν σε απομονωμένη και ερημική περιοχή. Άγνωστοι πήγαν και τον σκότωσαν, μαζί και τα δυο μικρά ανήλικα παιδιά του.
(Για τη συλλογή των δυο τραγουδιών της Μπαντουνοπούλας αναζήτησα δέκα επτά ανθρώπους, που μ’ έστελναν ο ένας στον άλλον για να τα καταγράψω)
1. (ΜΠΑΝΤΟΥΝΟΠΟΥΛΑ ΘΕΡΙΖΕ)
Μπαντουνοπούλα θέριζε κάτου στο Μπραϊμάκι
κι όργους-όργους έκοβε, τους όργους-όργους πάει.
Στη λάκκα καταμεσήμερο, ούλο το μαύρο γιόμα,
εθέριζε και έδενε και λιανοτραγουδούσε.
Κοράκι πήγε κι έκατσε σ’ ένα ξερό κλαράκι,
ετήραγε και λάλαγε, πιάνει μια κουβεντούλα:
– «Μάσε, Μαργώ, τα τσόλια σου, πάρε και τα δραπάνια,
και τράβα στο κονάκι σου, στο έρμο σου το σπίτι,
να ’δεις τον μαύρο άντρα σου, τα δόλια τα παιδιά σου.
Βάψε τα μαύρα τα σκουτιά, μαύρα και τα μαντήλια».
………………………………………………………
.-.
2. (ΜΑΖΩ, ΜΑΡΓΟΥΛΑ, ΤΑ ΣΚΟΥΤΙΑ)
Μάζω, Μαργούλα, τα σκουτιά, μάζω και τα δραπάνια
- Μαργούλα μου, τρομάρα σου! -
και σκάλωσε στα γρέκια σου, που είναι τα παιδιά σου,
- Μαργούλα μου, Μπαντουνοπούλα μου! -
Θα βρεις τον άντρα σου σφαγμένο, τα παιδιά σου πινημένα
- Μαργούλα μου, αλίμονο από σένα! -
Και ’τοίμασε τα μαύρα σου και τα θανατικά τους
- Μαργούλα μου, πονάει η ψυχούλα μου! -
……………………………………………………………..
.-.
ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΗ ΣΥΛΑΪΔΟΥ
1. ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΗ ΣΥΛΑΪΔΟΥ
Η Γιώργαινα παρήγγειλε να ’ρθουν χωροφυλάκοι.
Κ’ οι χωροφυλάκοι ήρθανε, πέντ’, έξι, οκτώ νομάτοι,
στην τάβλα της καθίσανε και στο σοφρά τους στρώνει.
Όσα ποτήρια τούς κερνά, τόσα λόγια τους λέει,
τους λέει παράπονα πολλά και κάθεται και κλαίει,
πως τάχα της σκοτώσανε το δόλιο της τον άντρα,
το δόλιο και τον άμοιρο, το Γιώργη το Συλάιδο.
(Το τραγουδούσε ο Γεώργιος Μπεκρής (Καλλιμάνης) από το χωριό Ροδιάς (Νιοχώρι) του δήμου Πηνείας)
.-.
2. (ΚΛΑΙΕΙ Η ΜΑΝΝΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ)
Κλαίει η μάννα το παιδί και πίνει το παρμάκι,
κλαίει και η Συλάιδαινα, το δόλιο το Γιωργάκη.
Ευτούθε, Γιωργάκη, στο ’πα μην διαβείς, ευτούθε μην περάσεις.
Κ’ εκείνος το παράκουσε, πάει απ’ τα Μπεντένια.
.-.
3. (ΤΟΥ ΧΑΡΟΥ Η ΜΑΝΝΑ ΚΑΘΕΤΑΙ)
Του Χάρου η μάννα κάθεται σε ένα σταυροδρόμι
και τους διαβάτες μέτραγε και ψιλοτραγουδούσε:
«Όσοι περνάνε μοναχοί, του Χάρου δεν το λέει,
κι όσοι περνούνε δυο-δυο, τον ένανε τον παίρνει.
Χωρίζει αντρόγυνα καλά, χωρίζει και αδέρφια,
χώρισε κ’ έναν απ’ τη Γιάρμενα, το Γιώρη το Συλάιδο.
Δώδεκα μέρες στέφανα, ένα μήνα αρραβωνιασμένο,
πισώπλατα του έστειλε βόλι καταραμένο.
.-.
ΛΗΣΤΗΣ ΠΑΝΟΥΤΣΟΣ
Ο ληστής Πανούτσος από το χωριό Αντρώνι του σημερινού δήμου Λασιώνος, το έτος 1903 είχε καταφύγει στα Σαβάλια για να αποφύγει την σύλληψη ένεκα των πολλών ενταλμάτων που είχε για αξιόποινες πράξεις. Εκεί κρυβόταν στο σπίτι κάποιου Σιγαλού. Κάποιος ονόματι Μαγκαφάς από τον Αμπελόκαμπο που ήταν και κουμπάρος του για να εισπράξει την επικήρυξη πρόδωσε το κρησφύγετο και αμέσως το σπίτι του Σιγαλού περικυκλώθηκε από απόσπασμα ευζώνων. Έγινε μια συμπλοκή όπου σκοτώθηκε και ένας Σαβαλαίος. Ο Πανούτσος στο κάλεσμα του αξιωματικού να παραδοθεί δεν υπάκουσε και τελικά μετά από σκληρή μάχη που έδωσε, γνωρίζοντας ότι δεν υπήρχε περίπτωση να γλιτώσει, αυτοκτόνησε με το όπλο του.
Ο Πανούτσος είχε ζητήσει από τον λήσταρχο Πανόπουλο να μπει στην συμμορία του, αλλά μόλις ο Πανόπουλος έμαθε για τις πράξεις του δεν τον δέχθηκε ποτέ κοντά του.
1. ΤΟΥ ΠΑΝΟΥΤΣΟΥ
- Πανούτσο γλέπω καροτσιές
πούρχονται καβάλα τα ευζωνάκια
μπο – μπο λαχτάρα μου
θα ηλέει η μάννα μου.
Πανούτσο πάψε τ’ άρματα.
Πανούτσο παραδόσου.
Τρεις σφαίρες εγώ κρατώ
και θέλω να τις έχω.
την μια για τον Μαγκαφά.
Μπο – μπό λαχτάρα μου
την άλλη για τον Σαγκελέα
θα ηλέει η μάννα μου
κι η Τρίτη είναι για μένα.
- Εγώ δεν παραδίνομαι δίχως τον Σαγκελέα.
Δεν ήλπιζα ρε Μαγκαφά, ο φίλος
κι ο κουμπάρος μου.
Μπο – μπο λαχτάρα μου
θα ηλέει η μάννα μου
τρεις σφαίρες έχω ακόμα.
.-.
2. ΤΟΥ ΠΑΝΟΥΤΣΟΥ
Στα Σαβάλια μεσ’ την μέση, τρέμει ο ουρανός να πέσει.
Ο Πανούτσος πολεμάει και τον Εισαγγελέα ντουφεκάει.
- Πανούτσο ρίξε τ’ άρματα, Πανούτσο παραδώσου.
- Το τι με πέρασες να παραδωθώ, εδεπά θε να σκοτωθώ….
Δημήτρης Κακοταρίτης από το χωριό Περιστέρι (Μπεσερέ) του δήμου Αμαλιάδος Μάρτιος του 1996.
.-.
3. ΤΟΥ ΠΑΝΟΥΤΣΟΥ (της τάβλας)
Στα Σαβάλια μες την μέση και στο σπίτι του Ανέστη
τον Πανούτσο κλείσανε και πήγανε και του μιλήσανε.
- Πανούτσο ρίξε τ’ άρματα, Πανούτσο παραδώσου.
- Το τι με επεράσατε για να παραδοθώ
θαρρείτε με, για νιόνυφη, κάνες για ψυχοπαίδι;
Ν’ εγώ ειμαι ο Πανούτσος ο ξακουστός….
Το τραγούδαγε ο Ηλίας Παπαδόπουλος από το χωριό Κάλφα Αχαΐας.
Το www.antroni.gr ευχαριστεί τον Ηλεία Τουτούνη (λαογράφο ερευνητή) για την ευγενική παραχώρηση των τραγουδιών.
Το βιβλίο του «Η ΗΛΕΙΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ» θα κυκλοφορήσει σύντομα από τις εκδώσεις ΒιβλιοΠΑΝΟΡΑΜΑ του Γ. Δημητρόπουλου Αθ. Διάκου 4 Αμαλιάδα e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Περιέχει 1000 περίπου τραγούδια. Για παραγγελίες μπορείτε να απευθύνεστε και στο e-mail: info@antroni.gr
Παράκληση, όποιος θυμάται το σκοπό των τραγουδιών να επικοινωνήσει μαζί μας.
↔
Κούμανι κι Αντρώνι
Κούμανι Ηλείας - ο Θρύλος ζει !!!
Κλίκ εδώ για το video…
Το τραγούδι αναφέρεται στην τοπική ιστορία του χωριού Κούμανι που βρίσκεται στον νομό Ηλείας
Να μάθετε να ξέρετε πως Κούμανι κι Αντρώνι, τουρκαλβανοί το είπανε Θεός να τους γλιτώνει !!!
Επιμέλεια: Κούτρας Σωτήριος
Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος έγινε με επιτυχία η εκδήλωση που διοργάνωσε το Σάββατο 16 Αυγούστου 2008 ο
"ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΤΩΝ ΑΠΑΝΤΑΧΟΥ ΚΕΡΤΙΖΑΙΩΝ "Η ΑΓΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗ"
↔
↔
Κακοτάρι 23 Αυγούστου 2008
↔
↔
NTINEΪKA
Αναβάλλεται λόγω πένθους για το Σάββατο 27.09.2008 η δεύτερη συγκέντρωση των απανταχού Ντινέων στα Ντινέικα του Δ.Δ. Κακοταρίου του δήμου Λασιώνος.
Η πρόσκληση είναι ελεύθερη για όλους τους Ντινέους.
Διονύσης Ντίνος 6973562485
Η εφημερίδα «Θέση» της Ηλείας με το δισέλιδο άρθρο της στις 10 Ιουλίου «αντί για επιβράβευση χαράτσι» δημοσιεύει φωτογραφίες παράνομων ανασκαφών και κατεστραμένων μνημείων βάζοντας βαθιά «το μαχαίρι στο κόκαλο»
Αναλύει όλο το ιστορικό με τους διαρκείς αγώνες μας ενάντια στην γραφειοκρατία και την προκλητική αδιαφορία του υπουργείου Πολιτισμού, αγώνες που ενίοτε ενοχλούν τους «δημόσιους υπάλληλους» του εν λόγω υπουργείου...! Χαρακτηριστικά, ο συντάκτης του άρθρου αναφέρει: «...δηλαδή, αντί οι υπάλληλοι να σηκωθούν απ’ τις καρέκλες τους και να πάνε να μαζέψουν απ’ τις καφετέριες, τις μάντρες και τα ρέματα τα αρχαία, εξανάγκασαν τον κ. Παπαντωνόπουλο σε ένα υπέρογκο χαράτσι, ενδεχομένως για να τον αποτρέψουν να ξανασχοληθεί με το θέμα».
Και συνεχίζε λέγοντας πως « με τη διατίμηση της πολιτισμικής μας κληρονομιάς, με πλήρη τιμοκατόλογο που θα έπρεπε να φέρει τον τίτλο “για τα λεφτά τα κάνω όλα”. Δηλαδή, αν διαθέτεις τα απαραίτητα λεφτά, μπορείς ακόμα και να μετακινείς τα αρχαία ευρήματα. Αν βάλεις κάτι παραπάνω, μπορείς να διακοσμήσεις με φωτογραφίες αρχαιοτήτων ακόμα και κιλότες για εμπορικούς σκοπούς! Και τα Αρχαιολογικό Συμβούλια σε ρόλο μπακάλη να ανεβοκατεβάζουν την ταρίφα κατά το δοκούν! Αν έχεις λεφτά μπορείς να καταγγέλλεις παράνομες ανασκαφές, καταστροφές και μετακινήσεις αρχαιοτήτων».
Κλείνοντας, η εφημεριδα Θέση αναφέρει: Αυτό ακριβώς είπε και ο κ. Λιάπης στον κ. Παπαντωνόπουλο. Αν δεν έχεις (λεφτά), μη μας ζαλίζεις το «πολιτικό σθένος»…
Ευχαριστούμε όλο σχεδόν τον τύπο της Ηλείας που ανταποκρίθηκε με καυστικά σχόλια και φωτογραφίες για τη διάσωση του αρχαίου Λασιώνα.
Απευχόμαστενα τηρήσει το ΥΠ.ΠΟ και ιδιαίτερα η Ζ’ ΕΚΠΑ Ολυμπίας το γράμμα του νόμου και με τις εφημερίδες όπως έκαναν με μας τους ανίσχυρους ή άραγε «θα βάλουν την ουρά στα σκέλια»...
Λυπούμαστε που οι βουλευτές της Ηλείας, οι πολιτευτές και η τοπική αυτοδιοίκηση «κοιμούνται με τα τσαρούχια» ή «σφυρίζουν αδιάφορα» όπως λέει και σοφός λαός μας.
Μορφωτικού Συλλόγου Καρδαμά «Κωστής Παλαμάς»
καί Εκδότης τής Εφημερίδος «Καρδαμάς Εφημερίς τών Συζητήσεων»
↔
Σκουπιδότοπος σε χώρο με Μυκηναϊκά μνημεία
Προς τον αξιότιμο κ. Υπουργό Πολιτισμού
Διαβάστε την επιστολή εδώ
Πολύ φοβούμαστε ότι ο λόγος για τον οποίο απαγορεύθηκε η ανάρτηση φωτογραφιών αρχαιολογικού περιεχομένου στο www.antroni.gr οφείλεται στο γεγονός ότι η η αξιόλογη πόλη του αρχαίου Λασιώνα στη θέση Κουτί που βρίσκεται στο δήμο Φολόης έχει σχεδόν εξαφανιστεί και κανείς "υπεύθυνος" δε θέλει να ασχοληθεί με αυτό.
Στην πόλη πριν λίγα χρόνια υπήρχαν μεγάλα τείχη, πολυγωνικοί πύργοι, ναοί με ιωνικούς κίονες, η ονομαζόμενη τράπεζα, παράλληλα οικοδομήματα, θεμέλια πολλών τετράγωνωνκτηρίων και η τοποθεσία που ονομαζόταναπό τους ντόπιους Τριστύλι αφού υπήρχανακόμη εκεί όρθιες τρεις κολώνες.
Ας σπεύσουν λοιπόν οι «δημόσιοι υπάλληλοι» του υπουργείου πολιτισμού και οι αρχαιολόγοι μας, με τα βιβλία και τα συγγράμματα των περιηγητών και γεωγράφων στα χέρια, να μας δείξουν ή να μας ζωγραφίσουν τα χαμένα μνημεία μας.
Εμείς θα συνεχίσουμε με θλίψηνα καταγράφουμε το μέγεθος της καταστροφής και με το δείκτη μαςθα «σκοπεύουμε»τους υπαίτιους.
ΗΖ' ΕΦΟΡΕΙΑ ΠΡΟΪΣΤ. & ΚΛΑΣ. ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ που εδρεύει στην Αρχαία Ολυμπία σε έγγραφο με αριθμό πρωτ.: 5469στις 22 Νοεμβρίου 2006 αναφέρει (ύστερα από πιέσεις μας) ότι: «…έχει ενταχθεί στις προτεραιότητές της για το έτος 2007 και προβεί στην κατά νόμο οριοθέτηση του αρχαιολογικού χώρου με τις διάσπαρτες και γνωστές σε αυτήν αρχαιότητες…» που δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχει προβεί σε καμία ενέργεια.
Λίγο πριν την λήξη της προθεσμίας (για να μην δημοσιεύσουμε φωτογραφίες μετακινημένων και κατεστραμμένων αρχαιοτήτων) στις 28.11.2007μας έστειλε το έγγραφο με αριθμό πρωτ: 5717 να αφαιρέσουμε τις φωτογραφίες από το διαδίκτυο που σκοπό είχαν κυρίως την ευαισθητοποίηση των επισκεπτών μας για την προστασία της πολιτιστική μας κληρονομιάς.
Δυστυχώς όμως τον κύριο Υπουργό Πολιτισμού δεν τον άγγιξε η καταγγελία μας.
Έχουμε στα χέρια μας φωτογραφίες μετακινημένων αρχαιοτήτων εκτός αρχαιολογικού χώρου και από παράνομες ανασκαφές που δεν μας επιτρέπουν την δημοσίευση.
Τα συμπεράσματα δικά σας.
↔
Καρδαμάς Ηλείας
Μία περίεργη "ευαισθησία" τών Υπηρεσιών τού Υπουργείου Πολιτισμού!
↔
ΒΥΤΙΝΑΙΙΚΑ
ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΣΤΟ ΦΙΛΟ ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΤΡΩΝΙ
http://vytinaiika.blogspot.com
↔
Διάταξη του ΥΠ.ΠΟ. χαρατσώνει τους πολίτες
↔
↔
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ 1827-2000
ΕΡΧΕΤΑΙ..."Ι. ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ ΙΙ"
↔
↔
↔
To forum δεν χρησιμοποιείται ελεύθερα από τα μη εγγεγραμμένα μέλη μας . |
Μετονομασίες χωριών και οικισμών της Ηλείας |
Έφυγε χθες Κυριακή 27 Ιουλίου 2008 ο Ιωάννης Μπακάλης του Χρύσανθου και της Παρασκευής που γεννήθηκε το 1916 στο Αντρώνι.
Που βρίσκεται το Αντρώνι, χάρτης, ιστορία. |
Προειδοποίηση: Οι θέσεις και απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενούνται στην ιστοσελίδα μας, δεν ταυτίζονται απαραίτητα με τις θέσεις μας. Έκαστος αρθρογράφος φέρει ακεραία την ευθύνη των γραφομένων του.
Από τον Άγιο Μήτρο στον Χριστόφορο τον κυνοκέφαλο
Η εφημερίδα ΕΘΝΟΣ σε άρθρο του Θοδωρή Pουμπάνη προβάλει και τον Κυνοκέφαλο Αντρωνίου.
Το άρθρο είναι παρμένο από την πρώτη έκδοση της ιστοσελίδας μας.
Aπάντηση στα μηνύματα επισκεπτών μας.
↔
Το Εθνικό Πένθος για τις ανθρώπινες απώλειες και η φυσική καταστροφή των γειτόνων μας, δεν μας επέτρεπε να παρουσιάσουμε τις πολιτιστικές εκδηλώσεις που έγιναν στα χωριά μας, πριν τις πυρκαγιές του Αυγούστου.
Εκφράζουμε την βαθιά μας θλίψη μπροστά στην ανθρώπινη τραγωδία, με ειλικρινή αισθήματα συμπαράστασης σε όλους όσους δοκιμάζονται.
Καλώς ήλθατε στην ιστοσελίδα του Αντρωνίου