Frontpage

Αρχή της μετανάστευσης ως σήμερα

Στο λιμάνι της Πάτρας, έτοιμοι για το μεγάλο ταξίδι...

Γράφει: ο Κώστας Παπαντωνόπουλος

Η μετανάστευση στην Ορεινή Ηλεία ξεκινάει περίπου το 1870 προς στο εσωτερικό του νομού Αχαιοήλιδος που δημιουργήθηκε με τη διοικητική διαίρεση του 1833. Όταν καταλάγιασαν οι μνήμες της τουρκοκρατίας άρχισαν δειλά - δειλά να μετακινούνταν προς τα καμποχώρια και στις κοντινές πόλεις Πάτρα, Πύργο, Αμαλιάδα.

Στο Αντρώνι δεν βρίσκουμε τέτοιες καταγραφές παρά μόνον τον Γεώργιο Λαζαράκη (1857) (πατέρα του Κων/νου του δωρητή) που άνοιξε το πρώτο φαρμακείο στην Αμαλιάδα και τον Πάνο Μήτση  που κατείχε περιουσία από το Βάλμη ως την Μποκοβίνα.

Ο πληθυσμός άρχισε τότε σιγά να βαίνει μειούμενος, σε κάποια χωριά λιγότερο και σε άλλα περισσότερο. Υπήρξαν τότε και  κάποιες μετακινήσεις ανθρώπων που έφυγαν αλλά συμπλήρωναν τις απώλειες οι σώγαμπροι και οι νύφες κυρίως από κοντινά χωριά. Έχουμε περιπτώσεις που ήρθαν νύφες  στο Αντρώνι δύο ακόμη και τρεις αδελφές. 

Η οµαδική μετανάστευση προς το εξωτερικό, άρχισε από την Πελοπόννησο όταν οι μικροϊδιοκτήτες ήταν στο έλεος των τοκογλύφων που τους προστάτευε ο νόµος µε την προσωπική κράτηση των πρώτων για χρέη. Συμβάδισε με την σταφιδική κρίση που έπληξε τους αγρότες κυρίως της Δυτικής Πελοποννήσου σε συνδυασμό με την μικρή οικογενειακή ιδιοκτησία και καλλιέργεια που επικρατούσε εκεί.

Περιγράφονται όλα με λίγες αράδες στην «Ιστορία τού αγροτικού κινήµατος» τού Γιάννη Κορδάτου που αντιγράφουμε: «Όλοι όσοι πονούσαν τον αγρότη του Μοριά περιγράφουν την αθλιότητα µέσα στην οποία ζούσε. Ξυπόλυτος, γυµνός, κουρελής, ατροφικός. Το κρέας δεν το δοκίμαζε παρά µόνο δυό φορές το χρόνο. Το κρεµύδι, η µποµπότα και η ελιά ήταν το µόνιµο φαγητό του. Όλο το χρόνο πεινούσε. Τον καρπό που έφτυνε αίµα για να τον μαζέψει του τον έπαιρναν οι τοκογλύφοι, οι έµποροι και οι άλλοι εκμεταλλευτές του. Σχολεία δεν υπήρχαν, γράµµατα δεν µάθαινε, ζούσε σε τρώγλες και έκλαιγε τη µοίρα του. Όλα του ήταν µαύρα και σκοτεινά, γι’ αυτό άµα άνοιξεν της Αµερικής ο δρόµος εκπατριζόταν. Ή μετανάστευσή του ήταν η µόνη σανίδα σωτηρίας».

Έλληνες μετανάστες ταξιδεύοντας στο κατάστρωμα του πλοίου

Βίντεο, Βασίλης Ζήρος (Κουζούλης) κ. ά. στο καφενείο του Μπίκου

Γράφει: ο Κώστας Παπαντωνόπουλος

Κουβέντα εδώ με τον αείμνηστο μπάρμπα Βασίλη Ζήρο (Κουζούλη), μαζί ήταν και ο αείμνηστος Κώστας Πανούτσος (Παυλής) που γνώριζε ότι βιντεοσκοπώ και σιγόνταρε την κουβέντα με τους, Νίκο Μπαντούνα (Σαλέας), Αντώνη Μπαντούνα, τον Αλέξιο Συλάιδο, τον Παύλο Πανούτσο και άλλους…

Ο μπάρμπα Βασίλης είχε παντρευτεί με την Χριστίνα στο τέλος Ιούνη του 2008, στο ξωκλήσι του Άη Θανάση στην Σπαρτουλιά και το γαμήλιο τραπέζι στο μαγαζί του Κώστα Μπίκου.

Στο πρώτο μέρος του βίντεο ήταν λίγες μέρες μετά τον γάμο του, την Τετάρτη, ‎20 ‎Αυγούστου ‎2008, ‏‎8-9 π.μ. Ο μπάρμπα Βασίλης γεννήθηκε το 1923, διένυε τα 84 χρόνια του και ύστερα από τρία έτη στα 87 του μας χαιρέτησε, την Τετάρτη 10. 02. 2010.

Είχα μια ιδιαίτερη σχέση μαζί του από όταν μας είχε φέρει κοντά (χρόνια πριν), ο μπάρμπα Πλίθας μαζί και ο μακαρίτης ο πατέρας μου που ήταν κολεγάντζα, είχαν την ίδια ηλικία με τον μπάρμπα Βασίλη. Θυμάμαι πως αντέδρασαν τότε τα γνωστά αρπακτικά, (συγγενείς μου) που είχαν πέσει σαν τα κοράκια…, αλλά όταν ο μπάρμπα Βασίλης έγινε διαχειριστής μου όλα μπήκαν στην θέση τους μαζί και οι μνηστήρες και έτσι ησύχασα.

Αναπολώντας το παρελθόν αναθεωρείς, βλέπεις συμπεριφορές και γίνεσαι σοφότερος έναντι των ανθρώπων. Ο μπάρμπα Βασίλης ήταν ιδιόρρυθμος τύπος, εύστροφος και ο λόγος του ήταν συμβόλαιο. Και τι δεν «τράβηξα» στις αυτόδιοικητικές εκλογές τον Οκτώβρη του 2006 να πείσω τον μπάρμπα Βασίλη να ψηφίσει την γνωστή επιλογή μου. Όταν βγήκε από το σχολείο με κάλεσε και μου είπε, «ψήφισα μόνο για να σου κάνω το χατίρι αλλά δεν πιστεύω ότι αξίζει».

Φαίνεται στο βίντεο πόσο με συμπαθούσε και όταν τον στρίμωχνα και του γινόμουνα “στενός κορσές” ιδίως εκεί με τα βότανα, ξεγλίστραγε επιδέξια με χαμόγελο και το δικό του χιούμορ.

Δεν με κάλεσε στο γάμο του και οι εξηγήσεις που δίνω ήταν, ότι θα με ντρεπόταν ή δεν ήθελε να με ταλαιπωρήσει πάνω-κάτω.
Γράψαμε τότε λίγες γραμμές εδώ με τίτλο:  «Δεν έχει «ματαγίνει» στο χωριό μας…»
Απολαύστε το βίντεο…  

"Κύνες τρώγοντας βρέφος" (ΝΟΥΣΑ - ΑΣΤΡΑΣ ΗΛΕΙΑΣ)

-Κύνες τρώγοντας βρέφος

Τηλεγραφεί ο εν Πύργω ανταποκριτής ότι κατά τηλεγράφημα του αστυνομικό σταθμάρχου Λαμπείας προς τας εν Πύργω αρχάς εις το χωρίον  Νουσά του Δήμου τούτου η νεάνις Βενέτα θυγάτηρ του Αρίστ. Κουλή περιελθούσα εις αθεμίτους  σχέσεις μετά τινος συγχωρίου της ηθέλησε ν´ αποκρύψη τον καρμπόν του ανόμου έρωτος. Μετά τον τοκετό έρριψε το τεκνό της έξω του χωρίου εν τη θέσει Καλύβια, ένθα ευρόντες το βρέφος ποιμενικοί κύνες κατέφαγαν αυτό. Ο αστυνόμος Λαμπείας μετέβη επιτόπου προς ενέργεια ανακρίσεων και σύλληψιν της κακούργου μητρός.

 Δευτέρα 18 Απριλίου 1911

Η κοινωνία της υπαίθρου ήταν πολύ σκληρή σε θέματα ηθικής - τιμής.

Όταν ένα κορίτσι έκανε το λάθος να συνάψει σχέσεις, δηλαδή να αγαπήσει έναν ανεύθυνο νεαρό, κινδύνευε να γίνει απόβλητη από τον περίγυρό της και από το χωριό της.

Έτσι και η μικρή Βενέτα που έζησε η δόλια σε λάθος μέρος και σε άλλη εποχή,  ερωτεύτηκε και άκουσον – άκουσον, «περιελθούσα εις αθεμίτους σχέσεις» του «ανόμου έρωτος».

Θα μπορούσαμε να μιλήσουμε σήμερα για «αθέμιτους» δεσμούς μιας κοπέλας με έναν νέον που για να τον αγαπήσει έπρεπε να εξετάσει αν είναι νόμιμο ή παράνομο το αίσθημά της.

Ποιος φταίει για το έγκλημα που προσάπτει ο αστυνόμος Λαμπείας αλλά και η εφημερίδα που χαρακτηρίζει την Βενέτα ως κακούργα μητέρα;

Η κοινωνία του χωριού δεν έχει ευθύνη; οι γείτονες; οι γονείς; ο νεαρός που δεν ανέλαβε ότι του αναλογούσε;

Σε όλα τα χωριά είχαμε ανάλογα περιστατικά με θλιβερά αποτελέσματα για τα κορίτσια που δεν άντεχαν τους εξευτελισμούς. Κάποια κατέληγαν σε πορνεία μερικά τρελαίνονταν και άλλα έδιναν τέλος στην ζωή τους.

Σήμερα ευτυχώς, αφήσαμε πίσω τον κοινωνικό - θρησκευτικό σκοταδισμό και τα κορίτσια μας μπορούν να χαίρονται εξ ίσου και αυτά την ζωή τους όπως οι ανώριμοι μπούληδες.

Κώστας Παπαντωνόπουλος Οκτώβριος 2021

«Έπεσαν» Facebook, Instagram και WhatsApp

 

Εκατομμύρια (κακομοίρηδες εξαρτημένοι) χρήστες των δημοφιλών social media σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν προβλήματα σύνδεσης, με αποτέλεσμα να αναζητούν τα αίτια.

Αλίμονο από αυτούς που είχαν μέσα απόρρητα προσωπικά δεδομένα τα οποία ίσως πουληθούν  για «πενταροδεκάρες».

Η ανακοίνωση των μηχανικών για το 7ωρο blackout:

Σε «προβληματικές αλλαγές ρυθμίσεων» σε δρομολογητές και εξυπηρετητές τους, που έθεσαν εκτός λειτουργίας τα κέντρα δεδομένων τους απέδωσαν αργά το βράδυ της Δευτέρας σε ανακοίνωσή τους οι μηχανικοί λογισμικού της εταιρείας Facebook τη διακοπή της λειτουργίας των εφαρμογών κοινωνικής δικτύωσης Facebook, Instagram, WhatsApp και Messenger για περίπου έξι ως επτά ώρες, από τα μεγαλύτερα «black out» στην ιστορία τους.

«Άνθρωποι και επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο εξαρτώνται από εμάς για να παραμένουν συνδεδεμένοι», σημείωσε ο όμιλος σε ανάρτησή του, χωρίς να διευκρινίσει από ποιον έγιναν οι αλλαγές ρυθμίσεων, ούτε εάν επρόκειτο για προγραμματισμένη αναβάθμιση.

«Ζητάμε συγγνώμη από όσους επλήγησαν», πρόσθεσαν οι τεχνικοί της εταιρείας, τις πλατφόρμες της οποίας χρησιμοποιούν 3,5 δισεκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο.

H περίτεχνη σκάλα του δημοτικού σχολείου Αντρωνίου πριν την καταστρέψει ο "δασκαλάκος" με τις ευλογίες των αυτοδιοικητικών.

Γράφει ο Κώστας Παπαντωνόπουλος
H περίτεχνη σκάλα του δημοτικού σχολείου Αντρωνίου πριν την καταστρέψει ο "δασκαλάκος" Θανάσης Λιάκος το 1974 με τις ευλογίες των αυτοδιοικητικών.
Στην πρώτη Φωτό (1965) διακρίνεται στο βάθος η σκάλα του σχολείου και μπροστά η παλουκαριά του Κάνταλου. Για την ιστορία..., προσέξτε εδώ την καταπάτηση του ελεύθερου δημόσιου χώρου έξω από την παλουκαριά.
Οι φωτογραφίες είναι από το προσωπικό αρχείο του αείμνηστου δασκάλου Δημητρίου Τσώνου, που ευγενικά μας παεαχώρησε όταν ζούσε. Αναμένουμε να ακολουθήσουν και άλλοι το παράδειγμά του, ώστε να συμβάλλουν και αυτοί απλόχερα, στη διάσωση της ιστορίας του χωριού μας.

Σχόλια στο fb

νικοσ λαμπαδασ Κώστα έχεις δίκαιο, χάλασαν την ωραία σκάλα και έκαναν έκτρωμα, όσο για τη φράχτη υπήρχε όπως το δείχνει η φωτογραφία, γιαυτό δεν ειθελαν τον δάσκαλο!

Κεντρική Σελίδα

Ο Τόπος μας

Παράδοση

Πολυμέσα

Ιστορία

Free Joomla! templates by Engine Templates